The Adobe Photoshop Lightroom CC Book for Digital Photographers

Recenze knihy „The Adobe Photoshop Lightroom CC Book for Digital Photographers“ od Scotta Kelbyho

Program Adobe Photoshop Lightroom znám již od verze 3 a pravidelně ho k úpravám fotek používám od verze 4, přesto se stále často cítím jako naprostý začátečník. Proto ode mě nečekejte nějaké zasvěcené komentáře a kritiku ohledně rad a postupů obsažených v knize, ale spíše shrnutí toho, co se mi na knize líbí nebo nelíbí, co je v ní nového a v čem se liší od předchozí verze. Četl jsem dvě předchozí verze knihy a tu pro Lightroom 5 mám doma, takže s ní můžu (a budu) srovnávat.

Zvolil jsem si digitální verzi knihy ve formátu EPUB, protože mi vyhovuje, že si do ní můžu jednoduše vkládat záložky, poznámky nebo můžu vyhledávat různá slova a pojmy. Formát EPUB sice nevypadá tak hezky jako PDF, který je podobnější tištěné verzi knihy, ale na druhou stranu je přehlednější a lépe čitelný na malých obrazovkách a můžu si ho tak číst nejen na počítači, ale i ve čtečce, v mobilu nebo v tabletu (i když obrázky jsou v mobilu trochu malé). Možná by stálo za to publikovat knihu i jako aplikaci pro Android nebo iPhone, která by obsahovala např. výuková videa, přibližování obrázků apod.

Jak už název knihy napovídá, toto nové vydání pokrývá aktuální Lightroom CC (a samozřejmě tedy i Lightroom 6). Velkou předností knihy je to, že je vhodná jak pro začátečníky, tak pro pokročilé uživatele, a není to jen prostý popis toho, co který posuvník dělá. Pokud jste začátečníci, kniha vás provede krok za krokem od organizace snímků v počítači, jejich importu, všemi dostupnými moduly a jejich prvky a ukáže vám tak postupně celý pracovní postup (ten je celkem pochopitelný i z rozmístění jednotlivých prvků v Lightroomu, stačí postupovat shora dolů). Ale i pokud jste již pokročilý uživatel, naleznete v knize cenné informace (hlavně v „Lightroom Killer Tips“), např. různé klávesové zkratky, více způsobů provedení stejné věci apod. Můžete tak třeba rovnou hledat a číst jen části, které vás zajímají. K tomu by se možná hodilo, aby byly nové věci a změny v knize nějak zvýrazněny nebo shrnuty.

Velká část textu zůstává zachována z předchozí verze, což je pochopitelné, protože spousta věcí se v Lightroomu nemění, a bylo by tak zbytečné psát je znovu jinak, a ani jsem to neočekával. Ale i pokud jste četli některou z předchozích verzí, naleznete zde drobné změny, doplnění apod. Bohužel se nemění úvody kapitol, což je škoda, protože zrovna zde bych čekal nějakou výraznější obměnu nebo vylepšení. Čtu je totiž rád, protože se mi líbí Scottův humor. Mění se však obsažené fotky a v knize naleznete i několik fotografií Prahy (protože ji loni Scott navštívil), což je příjemný bonus pro čtenáře z České republiky. Občas se trochu mění názvy kapitol, jejich pořadí, přibyly nové a některé se sloučily. Trochu se změnil třeba postup importu (je rozdělen na postup pro nováčky a postup pro pokročilejší). V kapitole 6 objevíte popis nových funkcí pro skládání panoramat a HDR přímo v Lightroomu (skvělé nové funkce, díky nimž již téměř odpadá nutnost používání Photoshopu nebo jiného softwaru). Přibyla celá nová kapitola týkající se Lightroom Mobile (kapitola 7), který však nepoužívám a nemám ho, takže jsem tuto část jen zběžně prolétl (stejně jako třeba části týkající se řízeného snímání a mapového modulu).

Šikovné je, že v knize naleznete odkaz na stažení ukázkových fotek a přednastavení, takže můžete pracovat na stejných fotkách a používat stejná přednastavení jako Scott, když sledujete jeho postup úpravy. I když třeba v budoucnu nebudete chtít upravovat fotky stejným způsobem, je vždy zajímavé vyzkoušet si postup a styl úpravy někoho jiného. Můžete tak získat inspiraci a něčemu se přiučit nebo odhalit chyby a nedostatky ve vlastním postupu.

Knihu považuji za jeden z nejlepších výukových materiálů k Lightroomu a těším se na další verze. I když jsem trochu zvědavý, v jakém intervalu budou nyní vycházet, protože Adobe již nebude vydávat další velké verze (tedy nebude žádný Lightroom 7), ale bude nadále aktualizovat stávající Lightroom CC.

A moje doporučení, zda si máte knihu koupit? Pokud jste nečetli žádnou z předchozích verzí, tak vám ji jednoznačně doporučuji jako základní manuál k Lightroom CC nebo 6. Pokud však máte jako já verzi pro Lightroom 5 (starší verze jsou přece jen již dost neaktuální), záleží na vašem zvážení, zda používáte a využijete nové věci a zda jste ochotni zaplatit tolik v podstatě „jen“ za aktualizaci.